-
Nasıl yardımcı olabilirim? Aradığınızı bulmanızda size yardımcı olabilirim.
-
Nitelikli Elektronik Sertifika Yönergeleri
Yenileme Süreci
Yenileme süreci, sertifika süre bitimine 3 ay kala başlar. Kamu SM, sertifika sahiplerine kayıtlı e-posta adresi üzerinden bildirim yapar. Süre bitimi uyarı e-postası alan sertifika sahibi, yenileme başvurusu talebi için kurum e-imza sorumlularını bilgilendirir. Kurum sorumlusu Kurumsal Ek Başvuru Sürecini işleterek Kamu SM’ye yenileme talebinde bulunur.
Kamu SM, talep üzerine, süresi dolan sertifika sahiplerine içeriğinde başvuru parolası ve bağlantı bulunan bir e-posta gönderir. Bu bilgilerle elektronik ortamdaki başvuru formuna erişilir. Formu doldurup halen geçerli olan elektronik imza ile imzalanarak başvuru tamamlanır.
Sertifika süreniz bitmişse veya elektronik imzalı işlem yapamıyorsanız aynı işlemi ıslak imzalı olarak da gerçekleştirebilirsiniz.
Yeni sertifikalar, en erken önceki sertifika süresinin dolmasına 2 ay kala üretilebilir ve önceki sertifikanın süresi dolmadan kullanılamaz.
Güncelleme Süreci
- Akıllı kartın (güvenli donanım aracı) kaybedilmesi, çalınması veya arızalanması,
- PUK kodunun üst üste yanlış girilerek kartın kullanılamaz hale gelmesi,
- Kimlik bilgilerinin değişmesi,
durumlarında sertifika güncelleme hizmetinden faydalanılabilir. İmza oluşturma verisi ve sertifika yeni bir akıllı kart içine yüklenerek sertifika sahibine ulaştırılır.
Garanti Kapsamı
E-imza sorunu yaşıyorsanız, Kamu SM web sitesindeki E-İmza Atamıyorum bağlantısından ilgili adımlar tamamlayıp sonuca göre kurum e-imza sorumlusu veya Kamu SM ile iletişime geçebilirsiniz. Sorun, sertifika üretiminden kaynaklı hatalar ve garanti süresindeki donanımsal arızalardan (hatalı kullanım hariç) kaynaklanıyorsa garanti kapsamına girer. Bu tür durumlarda arıza yetkililer tarafından incelenip onaylandıktan sertifika sahibine yeni bir sertifika verilir. Güncelleme bedeli Kamu SM tarafından karşılanır.
Kurumsal Talepler
Kurumsal kararlara bağlı olarak ortaya çıkan güncelleme istekleri bu sınıfa girer. Sertifika güncelleme bedeli kurum tarafından karşılanır. Kurum e-imza sorumluları, güncelleme talep edilecek sertifika sahipleri için Kurumsal Ek Başvuru Sürecini başlatır.
-
Kişisel Talepler
Garanti kapsamı ve kurumsal talepler sınıfına girmeyen güncelleme işlemleridir. Güncelleme bedeli sertifika sahibi tarafından karşılanır. Detaylı bilgiye Bireysel Ödemeli Başvuru Süreci üzerinden ulaşabilir, kişisel güncelleme taleplerinizi kurum e-imza sorumluları aracılığıyla aynı sayfadan oluşturabilirsinizsiniz.
Güncellemeler üç sınıfta toplanır:
Kullanıma Kapatma (Askıya Alma)
Kullanıma kapatma/askıya alma işlemi sertifikanın pasif duruma çekilmesidir. Belirli bir süre kullanılmayacak sertifikanızı askıya alabilirsiniz. Askıya alma talepleri Kamu SM çağrı merkezi aracılığıyla gerçekleştirilir. Çağrı merkezi kimlik bilgilerinizi sistemde tanımlı bilgilerle eşleştirilerek doğrular ve talebiniz doğrultusunda sertifikanızı askıya alır. Askıdan indirme (sertifikayı aktif hale getirme) işlemi yine çağrı merkezi üzerinden gerçekleştirilir. Askıya alınan sertifika için minimum askıda kalma süresi 1 iş günüdür.
İptal Süreci
Sertifika iptali iki şekilde gerçekleştirilebilir:
-
İnternet Üzerinden Sertifika İptali
Kamu SM web sitesindeki Bireysel İşlemler bağlantısını kullanarak sertifikanızı iptal edebilirsiniz.
-
Sesli Yanıt Sistemi Üzerinden Sertifika İptali
Sesli yanıt sistemiyle çağrı merkezi üzerinden (operatör desteği olmadan) sertifika iptalini kolayca gerçekleştirebilirsiniz.
- Sistemde kayıtlı mobil telefon ile yapılan aramalarda kimlik doğrulama adımı atlanarak işlem gerçekleştirilir
- Sistemde kayıtlı olmayan mobil telefon ya da sabit telefondan yapılan aramalarda;
- Kayıtlı mobil telefona gönderilen SMS onay kodu girilerek,
- Nüfus kimlik bilgileri girilerek ve ses kaydı alınarak,
Sesli yanıt sistemi üzerinden aşağıdaki adımları izleyerek sertifikanızı iptal edilebilirsiniz:
- 444 5 576 numaralı telefondan Kamu SM çağrı merkezi arayın.
- “1” tuşlayarak sertifika iptal menüsünü seçin.
- Kimlik doğrulama yöntemini seçin ve kimliğinizi doğrulayın.
- İptal edilecek kart üzerindeki sertifika bitiş tarihini girin ve sertifikayı iptal edin.
Bilgi Güncelleme Yönergesi
Sertifika sahibi olan kişiler ya da sertifika başvuru sahibi olan kişiler; kurum, kurum birimi, adres, posta kutusu, il, ilçe, e-posta, telefon numaraları gibi iletişim bilgilerini güncelleyebilir. Bunun için sertifika sahibi ya da sertifika başvuru sahibi; FORM-001-013 NES Bilgi Güncelleme Formu'nu doldurup Kamu SM'ye imzalı olarak önce faks (acil durumlarda işlemin hızlı gerçekleşebilmesi için) daha sonra posta yolu ile iletmelidir.
Güvenlik Sözcüğü Yenileme Yönergesi
Operatör desteği olmadan, sesli yanıt sistemi üzerinden güvenlik sözcüğünüzü yenileyebilirsiniz.
Sesli yanıt sistemi üzerinden gerçekleştirilen işlemler, farklı kimlik doğrulama yöntemleri ile hizmete sunulmuştur.
- Sistemde kayıtlı mobil telefon ile yapılan aramalarda kimlik doğrulama adımı geçilerek işlem gerçekleştirilir.
- Sistemde kayıtlı olmayan mobil telefon yada sabit telefondan
yapılan aramalarda;
- Sistemde kayıtlı mobil telefona gönderilen SMS onay kodu girilerek doğrulama yapılır ve işlem gerçekleştirilir.
- Nüfus kimlik bilgileri girilerek ve ses kaydı alınarak doğrulama yapılır ve işlem gerçekleştirilir.
Sesli yanıt sistemi üzerinden güvenlik sözcüğü yenilemek için:
- Kamu SM çağrı merkezi aranır (444 5 576 / 0262 648 18 18).
- İlk önce bir(1) sonra iki(2) tuşu tuşlanarak güvenlik sözcüğü yenileme menüsü seçilir.
- Kimlik doğrulama yöntemi seçilir ve kimlik doğrulanır.
- Yeni güvenlik sözcüğü alınır ve işlem tamamlanır.
PIN Çözme/Değiştirme (Java Applet'li)
Uyarı :PIN Çözme ekranlarının sağlıklı çalışması için bilgisayarınızda Java'nın 1.7.6 veya üzeri bir sürümünün “32 bit” versiyonunun kurulu olması gerekmektedir.
Ayrıca Google Chrome (42.0.2311.90 ve üzeri sürümlerinde) ve Mozilla Firefox tarayıcıları(Mozilla Firefox 52.0 ve üzeri sürümlerde) Java eklentisinin çalıştırılmasını engellediğinden ilgili tarayıcılarla erişmeye çalıştığınız sayfalarda sorun yaşayabilirsiniz. Sorun yaşamamak için sayfalara Mozilla Firefox 52.0' versiyonu öncesi sürümler ya da Internet Explorer gibi tarayıcılar ile giriş yapınız.
Adım-1 Şifreli Giriş

PIN çözme işlemi için https://nesbireysel.kamusm.gov.tr adresine gidiniz ve açılan ekrandan şifreli girişi seçiniz.
Adım-2 Bilgi Girişi

Açılan ekranda TC Kimlik Numaranızı, Resimdeki Yazıyı ve Güvenlik Sözcüğünüzü(Güvenlik sözcüğü, başvuru sahibinin, başvuru formunu doldururken belirlemiş olduğu bir yetkilendirme parametresidir.) giriniz. Güvenlik sözcüğünü unutan veya kayıp eden başvuru/sertifika sahibi Güvenlik Sözcüğümü Unuttum butonuna basarak güvenlik sözcüğünü yenileyebilir.
Adım-3 Kilit Çözme
Açılan ekranda Kilit Çözme (Akıllı Kart Servisi) butonuna tıklayınız.
Adım-4 Uyarı Penceresi
Gelen PIN değişimi yapılacağına dair uyarıyı TAMAM/OK butonuna tıklayarak PIN değiştirme sayfasına geçiniz.
Adım-5 Yeni PIN Girişi
Açılan ekranda sadece rakamlardan oluşan 6 karakter uzunluğunda yeni bir PIN kodu belirleyerek ilgili alana yazınız ve Yeni PIN Üret butonuna tıklayınız. İşlem tamamlandığında yeni PIN kodunuzu kartınıza giriş yapmada ve imzalama işlemlerinde kullanabilirsiniz.
PIN Çözme/Değiştirme (Java Applet'siz)
UYARI: Akıllı Kart Servisi Uygulamasını, Edge tarayıcısında kullanırken sorun yaşayabilirsiniz. Sorun yaşamamak için Google Chrome, Mozilla Firefox ya da Internet Explorer gibi tarayıcılar ile giriş yapınız.
Adım-1 Şifreli Giriş

PIN çözme işlemi için https://nesbireysel.kamusm.gov.tr adresine gidiniz ve açılan ekrandan şifreli girişi seçiniz.
Adım-2 Bilgi Girişi

Açılan ekranda TC Kimlik Numaranızı, Resimdeki Yazıyı ve Güvenlik Sözcüğünüzü(Güvenlik sözcüğü, başvuru sahibinin, başvuru formunu doldururken belirlemiş olduğu bir yetkilendirme parametresidir.) giriniz. Güvenlik sözcüğünü unutan veya kayıp eden başvuru/sertifika sahibi Güvenlik Sözcüğümü Unuttum butonuna basarak güvenlik sözcüğünü yenileyebilir.
Adım-3 Kilit Çözme
Açılan ekranda Kilit Çözme butonuna tıklayınız.
Adım-4 Uyarı Penceresi
Gelen PIN değişimi yapılacağına dair uyarıyı TAMAM/OK butonuna tıklayarak PIN değiştirme sayfasına geçiniz.
Adım-5 Yeni PIN Girişi
Açılan ekranda sadece rakamlardan oluşan 6 karakter uzunluğunda yeni bir PIN kodu belirleyerek ilgili alana yazınız ve PIN Değiştir butonuna tıklayınız. İşlem tamamlandığında yeni PIN kodunuzu kartınıza giriş yapmada ve imzalama işlemlerinde kullanabilirsiniz.
Linux Akıllı Kart Servisi Kurulumu
NOT: Uygulamanın çalışabilmesi ve Akıllı Kartınızın sistemde görünmesi için Akis Kart İzleme Aracı'nın sisteminizde yüklü olması gerekmektedir. İndirilen dosya zip'ten çıkarıldıktan sonra aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz.
Adım-1
Adım-2

Adım-3

Adım-4

Adım-5

Adım-6

Adım-7

Windows Akıllı Kart Servisi Kurulumu
Adım-1

Adım-2

Adım-3

Adım-4

Adım-5

Adım-6

Adım-7

Adım-8
